Populär astronomi och rymdfysik

Astronomer och rymdfysiker i Uppsala studerar många aspekter av vårt universum.

Våra studier börjar redan i jordatmosfären. Därifrån reser vi utåt till andra objekt i solsystemet och forskar om planeter som Mars och Saturnus men också om kometer och asteroider.

Upptäck hur stort vårt solsystem är genom att resa som om du vore en foton som lämnar solen med ljusets hastighet (Riding Light från Alphonse Swinehart on Vimeo) och prova interaktiva rymdresor från BBC.

Vidare studerar vi andra stjärnor och deras egenskaper. Runt sådana kan vi även finna exoplaneter och ställa viktiga frågor om vår egen roll i universum.

Slutligen skådar vi utanför vår egen galax Vintergatan, mot de andra galaxerna vi finner på ofattbara avstånd ute i vårt universum.

Vi arbetar både med observationer från teleskop på och runt jorden, men även genom att skicka rymdfarkoster ut i solsystemet. Astronomer och rymdfysiker skapar också sofistikerade datamodeller för att förstå och förutse vad universum säger oss.

Vill du veta mer? Du hittar länkar till radioprogram och artiklar om vår forskning nedan!

2018

2018-01-05: Lyssna på Sveriges Radio med Sofia Ramstedt om Nya stjärnfynd kan påverka förståelsen av universum

2018-01-04: Titta på TEDxUppsalaUniversity med Erik Zackrisson om SETI – Searching for Extraterrestrial Intelligence – (på engelska)

2017

2017-12-06: Lyssna på Sveriges Radio med Erik Zackrisson om att Rekordhål från universums ungdom har upptäckts

2015

2015-11-23: Bengt Gustafsson i Forskning och Framsteg om sin nya bok ”Svarta hål”

2015-02-05: Andreas Korn och Beatriz Villarroel i Forskning och Framsteg om kvasarerna

2015-01-26: Lyssna på Sveriges Radio med Claes-Ingvar Lagerkvist om närkontakt med asteroid

2015-01-22: Björn Davidsson i UNT om rymdfarkosten Rosetta

2014

2014-12-19: Lyssna på Sveriges Radio med Sofia Ramstedt om spektakulära resultatet från ALMA-teleskopet

2014-11-29: Lyssna på Sveriges Radio med Andreas Korn om galaxkannibalism

2014-09-25: Lyssna på Sveriges Radio med Erik Aronson om sökandet efter liv i rymden

2014-04-20: Eric Stempels i UNT om meteorkameran i Uppsala

2014-01-23: Lyssna på Astrarium med James Silvester om historisk astronomi (på engelska)

2013

2013-04-19: Lyssna på Sveriges Radio med Nikolai Piskunov om jordlika exoplaneter

Mer populär vetenskap

Populär astronomi

Populär Astronomi är Sveriges ledande populärvetenskapliga tidskrift inom astronomi och rymdfart.

Astronomisk ungdom

Astronomisk Ungdom, AU, är en ideell förening med syfte att främja intresset för astronomi och rymdfart hos unga i Sverige. Föreningen grundades år 2012 och är Svenska Astronomiska Sällskapets ungdomsförening.

Europeiska sydobservatoriet (ESO)

ESO är den främsta mellanstatliga vetenskaps- och teknikorganisationen inom astronomin. ESO:s ambitiösa program med konstruktion, byggnation och drift av kraftfulla markbundna observationsanläggningar för astronomi gör många viktiga vetenskapliga upptäckter möjliga. ESO spelar också en viktig roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomiforskning.